(Fejlesztő Pedagógia Online) Az előfizetők kicsit megkésve, de kézhez kapták a Fejlesztő Pedagógia 34. évfolyamának mindkét összevont számát: a 2023/1–3.-ast (A/4, 162 oldal) és a 2023/4–6.-ost (A/4, 122 oldal). Az első A velünk élő múlt, a második pedig 120 éves a Mozgásjavító alcímet viseli. A most itt közölt lapindító „Iránytűk”-ből és a tartalomjegyzékből átfogó képet kaphatnak ezeknek témáiról. Változásokról is szeretnénk értesíteni az olvasókat.
Tudatjuk az olvasókkal, hogy ebben a formájában a nyomtatott Fejlesztő Pedagógia utolsó két számát vehették a kezükbe, mert idén visszavonult a lap alapító-főszerkesztője, valamint az eddigi szerkesztőbizottsága is feloszlik.
A Fejlesztő Pedagógia Online viszont továbbra is rendelkezésre áll a tájékozódni, illetve publikálni akarók előtt!
A nyomtatott verzió megjelenéséről később fogjuk Önöket tájékoztatni, addig is szívesen várunk Önöktől tippeket, elképzeléseket és gondolatokat, hogy milyennek szeretnék látni a megújult print lapot a fejlesztopedagogia@starkiss.hu e-mail címen!
Várjuk továbbá olyan szakmai műhelyek, egyetemi közösségek jelentkezését, amelyek tagjai látnak fantáziát egy szoros együttműködésben, közös projektekben, illetve a működtetésben!
Küldjenek továbbra is írásokat, tanulmányokat stb., online megjelentetésre (https://fejlesztopedagogia.hu/szerzoi-jogi-nyilatkozat-2/)
2023/1–3. – A velünk élő múlt
Iránytű
Tisztelt Kollégák!
Jelen lapszámunk 2 részből áll. Az első részben Gordosné dr. Szabó Annáról emlékezünk meg, halálának 10. évfordulóján. Minden cikk a megemlékezés, a visszapillantás és a méltatás jegyében íródott. Kedves fényképek, történetek, talán már elfelejtett események felidézésével hozzuk vissza, Anikót/Anikó nénit. Sokunknak sokféle emléke van róla. Én gimnazista koromban találkoztam először Vele, édesanyám, aki évfolyamtársa volt Anikónak, vitt el a Bethlen Gábor térre. Majd tanárom, igazgatóm volt és élete végéig mentorom, a szó legnemesebb értelmében. Kedves Kollégák, emlékezzünk Rá!
Az összeállítás második része is a gyógypedagógiáról szól. Folytatjuk a Budapesti Korai Fejlesztő Központ tavalyi 30 éves jubileumán elhangzott előadások közreadását. Betekinthetünk abba a kutatásba, amelyben az vizsgálták, hogy társadalmunkban mindenkire ható súlyos koronavírus milyen hatással volt a várandós édesanyákra, és rajtuk keresztül magzatukra. Az anyák mentális állapota romlott az elszigeteltség hatására, és közvetett bizonyítékon alapuló összefüggést találtak a megkésett fejlődés és a járvány okozta kedvezőtlen hatások között is.
A módszertani nehézségek ellenére is megállapítható, hogy a világjárvánnyal kapcsolatos szülés előtti és az élet első szakaszában átélt stressz kockázati tényezőnek számít.
A dadogáshoz kapcsolódó szociális szorongás jelenségkörét, és annak a logopédiai terápia kimenetére vonatkozó hatásrendszerét mutatja be egyik tanulmányunk. Olyan terápiás irányzatot ismertet, amely a pszichológia területéről érkezett, de az itt leírt formában, könnyen követhető protokollja révén, logopédiai terápiákban a logopédusok alkalmazhatják. Célja az, hogy a dadogó személy gondolkodási struktúrájában úgy okozzon változást, hogy a logopédiai terápia eredményei tartósabbá váljanak. Ehhez eszközként különféle kérdőíveket, feladatlapokat használ, a terápiában részt vevő személy viselkedési kísérleteket valósít meg, figyelemtréninget alkalmaz. Szerzője az ausztrál Ross Menzies klinikai szakpszichológus, a Sydney Egyetem Dadogás Központjának vezetője.
A Mesezene módszer romániai adaptációjáról készítettek beszámolót a folyamatban résztvevő román óvodapedagógusok. Írásuk érdekes, izgalmas és nagyon gyakorlatias; a nyelvi különbségek áthidalásáról, az általuk kidolgozott – a módszerhez kapcsolódó – óvodai játékokról is képet kapunk.
30 éves volt a Speciális Olimpiai mozgalom. Gyógypedagógus újságíró és televíziós kollégánk kalauzolásával ízelítőt kapunk ezekről az eseményekről. Az összeállításban a Fejlesztő Pedagógiában régebben megjelent speciális olimpiai tudósítások is helyt kaptak.
A most bemutatott Figyelem mobilizáló tábla (FIMO) a figyelem fejlesztése mellett komplex hatást gyakorol a fejlesztőmunka során. Emlékezet, téri tájékozódás, orientáció, olvasás, írás, aritmetikai és verbális készségek, szókincsbővítés, szerialitás, feldolgozási sebesség, helyesírási ismeretek, önellenőrzés kapnak hangsúlyt használatával. A szerző életkori felbontásban mutatja be a tábla használatát.
Dr. Salné Lengyel Mária
gyógypedagógus-mesterlogopédus
alapító-főszerkesztő
Tartalomjegyzék
4 / Iránytű
1. RÉSZ
5 / Emlékeink Anikóról – Gordosné dr. Szabó Anna (1928–2012)
7 / Gordosné Szabó Anna velünk élő öröksége az Eötvös Loránd Tudományegyetem
Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai karon – Papp Gabriella
10 / Emlékeimben elevenen él – Mesterházi Zsuzsa
17 / Örökségünk, a gyógypedagógia-történet tanítása – Nagyné Schiffer Csilla
23 / A gyógypedagógia szolgálatában egy mintaadó kutató-tanár hatása – Réthy Endréné
29 / „Mélységesen mély a múltnak kútja…” Emlékezés Gordosné dr. Szabó Annára (1928–2012) – Gereben Ferencné
33 / Tanítómester és példakép – Benczúr Miklósné
35 / „Érezd jól magad” avagy egy kis szösszenet – Bernolák Béláné
36 / „Az ember múlhatatlan ezen a földön. Addig él, míg valaki emlékszik rá.” – Kissné Haffner Éva
38 / Egy nagy hagyomány teremtője – Rosta Katalin
40 / Hallgatóból oktató, első lépések támogatással az akadémiai világban – Cserti-Szauer Csilla
42 / Tanítvány, munkatárs, magánember – Földiné Angyalossy Zsuzsanna
45 / Anikóra emlékezve – Prónay Beáta
47 / „Anikó néni” – Jankó-Brezovay Pálné
49 / Egy régi hallgató vizsga előtti víziói – Dén Sándorné
51 / Emlékeim Gordosné dr. Szabó Annáról – Fényiné Csomor Rózsa
53 / A megkereszteletlen keresztlány emlékei – Ricsey Edit
55 / Kis Anikó nagy Anikóról – Egyedné Ricsei Anna
57 / Gordosné dr. Szabó Anna „örökös tanítómra” és példaképemre emlékezem – Csocsán Emmy
62 / Gordosné dr. Szabó Anna és a pszichopedagógia szak – B. Aczél Anna
63 / Emlékező gondolatok gordosné dr. Szabó Annáról (1928–2012) – Lányiné Engelmayer Ágnes
63 / A Gordosné dr. Szabó Anna emlékének ápolására létrejött tisztelői kör – Nádas Pál
2. RÉSZ
71 / A covid-19 koronavírus világjárvány hatása a fejlődési nehézséggel küzdő gyermeket nevelő családokra / Czeizel Barbara – Vályi Réka – Fehér Boróka – Nagy-Tószegi Cecília – Dr. Lábadi Beatrix
81 / Az „Early Start Denver Model” autizmus specifikus korai intervenciós modell beilleszthetősége
a hazai szakszolgálati ellátórendszerbe / Duzmath Zsófia Dalma
93 / Jó gyakorlat a súlyosan és halmozottan sérült gyermekek fejlesztésének tervezésében / Kapronyi Ágnes
99 / Varázslatok hete óvodai élménypedagógiai projekt / Ráczné Vigh Zsuzsa
107 / Társas szorongás terápiája a dadogás területén / Patakiné Pásti Katalin – Szűcs Antal Mór
123 / Mese a mesezenéről avagy a nagykárolyi 1-esek kincsesládája / Héb Ildikó Tünde – Heim Tímea – Holló Éva Andrea – Pleth Csizmár Katalin – Sógor Melinda Ágota
131 / Figyelem mobilizáló tábla (FIMO) / Zimmerer Anita
139 / Hadd küzdjek bátran / Rappai Nándor összeállítása
161 / In memoriam Dr. Telek Vilmosné / Gál Gabriella
2023/4–6. – 120 éves a Mozgásjavító
Iránytű
Kedves Kollégák, tisztelt Olvasók!
A Fejlesztő Pedagógia szaklap 34. évfolyamának 4–6. lapszámainak összevont kiadását tartják kezükben.
34 évfolyam egy pedagógiai periodika életében nagyon hosszú idő. A lap megjelenése változatos időszakokon keresztül ívelt. Ezeknek az időszakoknak a lenyomatait viseli a jelen lapszám egyik összeállítása, amelyben végig kísérhetik a magyar közoktatás – végeredményében nem egészen sikerekben gazdag időszakát. Az európai hírű gyógypedagógiai oktatás/nevelés, a többségi iskolák kitörési kísérletei (pl. iskolakísérletek, alternatív megoldások), az együtt oktatás (integráció/inklúzió) az elmúlt 30 év áldozatává váltak.
Az eddig leírtakhoz tartozik az atipikus fejlődésű gyermekek óvodai és iskolai kudarcai, amelyeknek nagyon sok oka van, de talán a legmeghatározóbb az elmúlt évtizedekben kiharcolt törvények, rendeletek be nem tartása és sajnos az ellenőrzés hiánya. A rapid módon kialakult gyógypedagógus és tanárhiány sem kedvez az oktatás szakszerűségének és minőségének. Kérem olvassák el tanulmányunkat, amelyben bemutatjuk, hogy a fenti hiányosságok gyermekek, szülők életét keserítik meg és sorsukat nehezítik (Barangolás a vizsgálatok és hatásaik útvesztőiben).
Bemutatjuk a 120. évét ünneplő Mozgássérült Általános Iskolát. Az írás kapcsán megismerhetik az intézmény fejlődését, korszerű munkájukat, szakmaiságukat.
Ugyancsak örömre és büszkeségre ad okot a Fővárosi Nagycirkusz munkatársainak összeállítása, amelyben egy világhírű kezdeményezést mutatnak be. Az audionarrácó módszerével vakok és gyengénlátók számára teszik lehetővé a cirkusz világának megismerését. A tanulmány nagyon érdekes és lenyűgöző.
A lapszámban a logopédiai munkáról, a zenéről is találnak összeállításokat. A Fejlesztő Pedagógia lapjain már sokszor adtunk hírt a 18. kerületi logopédiai munkáról és a Parafónia Zenekarról.
Az érzelmek és viselkedészavarok terápiájához nyújt nagy segítséget dr. Eigner Bernadett. Összeállítása az interaktív játékterápia módszereinek, képzéseinek és a segítők számárai írt könyvek bemutatásáról szól.
Szintén a segítő szakmában dolgozók figyelmébe ajánljuk a kiégéssel foglalkozó tanulmányunkat. A szerző a kiégés elméleti és gyakorlati részének prevenciós oldalát hangsúlyozva tárgyalja napjaink fontos problémáját.
Reméljük összeállításunkban találtak olyan tanulmányokat, amelyek felkeltették érdeklődésüket.
Dr. Salné Lengyel Mária
gyógypedagógus-mesterlogopédus
alapító-főszerkesztő
Tartalomjegyzék
4 / Iránytű
5 / 120 éves a mozgásjavító – Révész Rita (szerk.) / Berkes Orsolya, Gasparicsné Csillag Ágnes, Locsmándi Alajos, Nagyné Kiszler Ottilia, Petrás Péter, Pintér Mariann, Sárközi Judit, Tapa Gergely, Tóth Orsolya, Turi Sára
29 / A cirkuszi audionarráció módszertana. A Fővárosi Nagycirkusz audionarrált előadásainak
elméleti és gyakorlati háttere / Fekete Péter – Borsi Cintia – Joó Emese – Pál Dániel Levente – Vas Anna
39 / A tanári professzió hatékonyságának vizsgálata a szakmai tanulási közösség függvényében
az USA oktatási rendszerében az ezredforduló idején / Sütő Attila
45 / A szocialista gyermekeszmény prizmája / K. Farkas Claudia
51 / Lelki egészségvédelem a kiégés ellen / Séllei Beatrix
59 / Biblioterápia mindenkinek – Online elérhető módszertani adatbázis / Kürthy Anna
65 / Integratív játékterápiás módszerek, képzések és könyvek az érzelmi és viselkedészavarok kezelésében / Eigner Bernadett
71 / Barangolás a vizsgálatok és hatásaik útvesztőiben / Czenner Júlia
81 / Rendhagyó szakmai önéletrajz / Salné Lengyel Mária
86 / Volt egyszer egy könyvesbolt…
90 / Az együttnevelés jelenlegi helyzete / Salné Lengyel Mária – Kőpatakiné Mészáros Mária
97 / Az SNI-tanulók integrált oktatásának/nevelésének tapasztalatai Felső-Szabolcsban / Vajas András
100 / Az oktatási integráció (úgy tűnik, állandósult) kihívásai Magyarországon / Rab András
102 / Sajátos nevelési igényű gyermekek jelene és lehetséges jövője a közoktatásban / Komjáthy Zsuzsanna
109 / „A kocka el van vetve” / Turiné Jámbor Rita
113 / „Inkluzív szemlélet a fejlesztésben és a diagnosztikában a gyógypedagógusi, logopédusi munkában” című konferencia összefoglalója / Karayné Pavalacs Zsuzsanna
115 / Örömkoncert 2023 Karácsonyán / Fabényi Réka
117 / Mi is az a hálakoncert? A parafónia zenekarról, kissé elfogultan / Bedő J. István
(Fejlesztő Pedagógia Online)