(Fejlesztő Pedagógia Online) Megjelent és az előfizetők már kézhez kapták a Fejlesztő Pedagógia 33. évfolyamának 2022/4–6. összevont számát (A/4, 172 oldal). A Fejlesztő Pedagógiában közölt tanulmányok bemutatják a magyarországi kora gyermekkori intervenciós szolgáltató rendszer történetét és a közelmúlt jogszabályi változásait. A korai gyermekkori intervenció megkerülhetetlen szereplője és a kialakult rendszer alakítója a Budapesti Korai Fejlesztő Központ (Korai). – áll a főszerkesztő aktuális hagyományos lapindító „Iránytű”-jében.
A most megjelent – többek között a OKOSKOCKA fejlesztő eszközcsaláddal foglalkozó – összevont szám legelőnyösebben előfizetési áron vásárolható meg (bruttó 19.971 Ft plusz az aktuális postaköltség: 2600 Ft + áfa) visszamenőlegesen. Ebbe a díjba beletartozik az előző 2022/1–3. összevont szám is.
Fizessen elő a Fejlesztő Pedagógia 2023-as lapszámaira is! Igényét a fejlesztopedagogia@starkiss.hu e-mail címen küldheti el!
IRÁNYTŰ
Tisztelt Kollégák!
A Budapesti Korai fejlesztő Központ fennállásának 30. évfordulóját ünnepelte 2022-ben Tudományos konferencián foglalták össze a 30 év történéseit, eredményeit. A Fejlesztő Pedagógiában közölt tanulmányok bemutatják a magyarországi kora gyermekkori intervenciós szolgáltató rendszer történetét és a közelmúlt jogszabályi változásait. A korai gyermekkori intervenció megkerülhetetlen szereplője és a kialakult rendszer alakítója a Budapesti Korai Fejlesztő Központ (Korai).
A 30. évfordulóra tervezett kutatásuk feladata annak vizsgálata volt, hogy milyen hatásokat váltottak ki a Korai szolgáltatásai az azokat igénybe vevők életében. Ennek feltérképezésére narratív hatásvizsgálati módszert alkalmaztak; változás-történeteket gyűjtöttek részben a gyermekek, családok életminőségéről, részben pedig a Korai által szervezett továbbképzéseken részt vevő szakemberek köréből.
A volt koraszülött gyermekek 40–50%-nál fordul elő szenzoros feldolgozási zavar (SPD). A kutatáson belül 30 olyan volt koraszülött kisgyermekkel vették fel a szenzoros és mozgásos élmények kérdőívét (SZÉMÉ), akik a Koraiban ellátottak voltak. A kutatás eredménye felhívja a figyelmet a volt koraszülöttek ezirányú szűrésére, hiszen a szenzoros feldolgozás és az önszabályozásban tapasztalt nehézségek korai észlelése megelőzheti, tompíthatja a későbbi problémákat.
A fejlesztő pedagógia, mint a pedagógia tudományának résztudománya, viszonylag hosszú és viszontagságos úton bontakozott ki hazánkban. Jelen tanulmány ezt az utat követi végig egyrészt adózva a Fejlesztő Pedagógia szakfolyóirat immár 33 éves múltjának. Másrészt lehetőséget adva a fejlesztőpedagógus munkakört betöltő és majdan betölteni kívánó pedagógus kollégáknak a pályaidentitás erősítésére.
Bemutatjuk olvasóinknak a „Minőség – Innováció 2015” pályázatának díjnyertesét az OKOSKOCKA fejlesztő eszközcsaládot. Az eszközrendszer célja, hogy a szenzitív időszakban hatékonyan fejlessze az óvodás-, kisiskoláskorú gyermekek iskolakezdését megalapozó funkcióit, segítse a felzárkóztatást és a tehetséggondozást.
E két terjedelmes összeállításon túl érdekes írásokkal várjuk kollégáinkat.
A könyvesszében kézbe vett szerzők, Harari és Han (bár könnyedek, sőt sodróan azok!) mélységekről szólnak, emberi-társadalmi-történelmi drámákról, így hát ők sem vehetik könnyeden magukat (és minket sem). A kritikai rálátás ugyanakkor számít az értő együttműködésre, egyben kételyeket is elenged. Vagy hát a sokféleség hangján a többféleséget – szemben a „dataizmus” rémével és személytelenségével (A. Gergely András: Romok, idők, kreatúrák). Érdekes és újszerű Ellen Key, Rudolf Steiner és Mária Montessori nevelési módjainak, értékeinek összehasonlítása, de érdeklődésre tarthat számon a Tanító pedagógiai folyóirat elemzése is.
Sajnos lapszámunkban is búcsúzunk kollégáktól, barátoktól. Két, nagy szakmai tudással bíró gyógypedagógus kolléganőre emlékszünk, nem feledve őket és munkásságukat.
Nagy tudású, jó tollú, a Fejlesztő Pedagógiában is sokszor publikáló polihisztortól is búcsúzunk, kutatási területei közé tartozott a gazdaság-pszichológia, kreatológia és innováció, kulturális-művészeti gazdaságtan és a pedagógiai értéktan is.
Ezúton is szeretném figyelmüket felhívni a www.fejlesztopedagogia.hu internetes portálunkra, amely nem a nyomtatott kiadvány változata, hanem azt kiegészítő, önálló tartalommal bíró, napi frissítésű online felület. Az új szakportál jellegénél fogva számos lehetőséget kínál a napi informálódásra, kommunikációra, írások, tanulmányok szakcikkek megjelentetésére tanároknak, egyetemi hallgatóknak, különböző szakterületeken dolgozó szakembereknek egyaránt a magyar oktatásügy legkülönfélébb területeihez kapcsolódóan.
Dr. Salné Lengyel Mária
gyógypedagógus-mesterlogopédus
alapító-főszerkesztő
Tartalomjegyzék
4 / IránytŰ
5 / A Budapesti Korai Fejlesztő Központ a hazai kora gyermekkori intervenciós színtéren /
Fehér Boróka–Vályi Réka
29 / A legfontosabb változások a kora gyermekkori intervenció hatására / Fehér Boróka –Vályi Réka
53 / A szenzoros feldolgozás és az önszabályozás jellegzetességei volt koraszülött gyermekeknél / Makó Veronika
61 / A Budapesti Korai Fejlesztő Központ a köznevelés, az egészségügy és a szociális ellátás határterületén / Kemény Gabriella
73 / A fejlesztő pedagógia és a fejlesztőpedagógus szakma kialakulása hazánkban / Kelemen Lajos
79 / Okoskocka fejlesztő eszközcsalád „minőség-innováció 2015” pályázatának díjnyertese
81 / Az alapozó funkciók fejlesztése az okoskocka fejlesztő eszközcsaláddal – Auditív észlelés fejlesztése / Kelemen Lajos–Török Ádámné Drubics Éva–Varjúné Legát Katalin
87 / Az alapozó funkciók fejlesztése az okoskocka fejlesztő eszközcsaláddal – Anyanyelv, beszéd fejlesztése / Kelemen Lajos
93 / Komplex képességkör fejlesztése az okoskocka fejlesztő eszközcsaláddal – A mese- és szövegfeldolgozás / Kelemen Lajos–Török Ádámné Drubics Éva–Varjúné Legát Katalin
99 / Az alapozó funkciók fejlesztése az okoskocka fejlesztő eszközcsaláddal – Vizuális észlelés fejlesztése / Kelemen Lajos
103 / Az alapozó funkciók fejlesztése az okoskocka fejlesztő eszközcsaláddal – A számolás fejlesztése / Kelemen Lajos–Török Ádámné Drubics Éva–Varjúné Legát Katalin
107 / Az alapozó funkciók fejlesztése az okoskocka fejlesztő eszközcsaláddal – Testséma fejlesztése / Kelemen Lajos–Török Ádámné Drubics Éva–Varjúné Legát Katalin
111 / Az alapozó funkciók fejlesztése az okoskocka fejlesztő eszközcsaláddal – A tér-, és időészlelés fejlesztése / Kelemen Lajos–Török Ádámné Drubics Éva–Varjúné Legát Katalin
115 / Játék a fejlesztésben és a diagnosztikában a gyógypedagógusi, logopédusi munkában című konferencia összefoglalója / Karayné Pavalacs Zsuzsanna
119 / Lapba zárt világ. Iskolaügy „A Tanító”-ban az 1970-es évek elején / K. Farkas Claudia
125 / Romok, idők, kreatúrák / Tanulságos sétaút a posztmodern létkényszerek értelmezései között /
A. Gergely András
135 / Nevelési értékek Ellen Key, Rudolf Steiner és Maria Montessori pedagógiai munkásságában /
Sűtő Attila
149 / Mozgás és figyelem összefüggései tanulásban akadályozott tanulóknál (Egy hat hetes mozgásprogram magyarországi tapasztalatai) / Dr. Varga Szabolcs–Pap-Módly Noémi
165 / Zsuzsa néni (Göncz Árpádné) emlékére / Rapai Nándor
167 / Tölgyszéky Papp Gyulánéra emlékezünk / Kaibinger Pál
169 / Búcsú Csiky Erzsébet tanárnőtől / Gráf Rózsa
171 / Elhunyt Dr. Magyari-Beck István professor emeritus