Az ismert akadályozó tényezők – a pandémia és a gazdasági helyzet –, miatt némi késedelemmel ugyan, de megjelent és elérhető, megvásárolható a Fejlesztő Pedagógia 2021/4–6-os összevont hármas száma és vele együtt akár az évfolyam első hármas száma is! Haszonnal forgassák!
Aki szeretne előfizetni, megteheti a fejlesztopedagogia@starkiss.hu e-mail címen (most még visszamenőleg is lehet: a tavalyi két számra, amely lehetőség sokkal kedvezőbb!).
Részletek az új számról
Iránytű a 2021/4–6-os számhoz
Kedves Kollégák, Olvasóink!
Ismét egy sok színű összeállítást adunk át Önöknek. A lapszámban megemlékezünk Lakatos Katalinról, aki a mozgás- és idegrendszeri fejlesztésben saját iskolát teremtett, az általa kidolgozott HRG-, a TSMT terápiákkal, amelyek az elmúlt évtizedekben több tízezer gyermeknek segítettek. Sajnos Kati már 2016-tól nincs köztünk, de tanítványai, követői napjainkban is továbbviszik módszereit.
Összeállításunkban Katira emlékezünk, aki nemcsak szakembernek, de kollégának, barátnak, segítőnek is nagyszerű ember volt. Természetessége, közvetlensége, emberszeretete bizalmat sugárzott.
Tanítványai segítségével mutatjuk be az Alapítvány életét, a különféle tudományos rendezvényeket, amelyek résztvevői tudásukkal, munkásságukkal is segítik, hogy korunk gyermekeinek fejlődése a sok ártó körülmény ellenére is sikeresebb legyen. A mozgás, beszéd, gondolkodás, majd később az ezekre ráépülő olvasás/írás témája is számos írásunkban megjelenik. Az Alapozó terápia, a TSMT terápia mellett szintén nagyon sok kisgyermek fejlesztésében, fejlődésében segít.
Tanulmányaink bemutatják a szerzők által tovább fejlesztett példákkal illusztrált – metódusait. Egy igazi gyógypedagógiai történet jelenik meg az „Egy iskola kilenc éve” című összeállításunkban. A gyógypedagógus szerző sokrétűen tárja fel egy kisegítő iskolának indult, majd autista fiatalokat nevelő iskola történetét. Kitér azokra az elvekre, módszerekre, amelyek mindig is a gyógypedagógia sajátjai voltak: az integráció/szegregáció kérdését tárgyalva mutatja be a gyógypedagógusok, szülők heroikus küzdelmét az értelmileg sérült, autista fiatalok boldogulása érdekében.
A lapszám utolsó részében egy olyan összeállítást találnak, amelyben az olvasás tanulásának/tanításának problematikáját járjuk körül a már klasszikusnak számító szerzők írásaival. Ezek az írások a Fejlesztő Pedagógia régebbi számában jelentek meg. Pedagógushallgatók, doktori iskolás kollégák keresték ezeket az írásokat. A Kiadóval egyetértésben döntöttünk úgy, hogy igyekszünk a kéréseknek eleget tenni és időközönként a továbbiakban is válogatunk régebbi számokból olyan tanulmányokat, amelyek kollégáink segítségére lehetnek.
Ehhez a hírhez kapcsolódik az a bejelentésünk is, hogy előreláthatóan ez év második felétől egy internetes hírportál kapcsolódik majd a Fejlesztő Pedagógia szaklaphoz: a Fejlesztő Pedagógia Online (ennek felületén jár most Ön, kedves olvasó! – a szerk). Ezzel az önálló tartalommal jelentkező portállal kifejezetten az a célunk, hogy a nyomtatott formában, előfizetéssel megrendelhető szaklap mögé egy modern szakmai fórumot alakítsunk ki, ahol reményeink szerint pezsgő szakmai élet és folyamatos kommunikáció alakulhat ki. Minden lehetséges fórumon jelezni fogjuk a portál elindulását és várjuk a közös együttműködést.
A Fejlesztő Pedagógia régi olvasói tudják, hogy időnként a lap címoldalán egy-egy unokám képe tűnik fel. A jelenlegi lapszám címlapfotóján egy testvérpár, a 10. és 11. unokám szerepel. A 2022. évre jó egészséget, boldogságot és szakmai sikereket kívánok. Fogadják nyitott szívvel új internetes hírportálunkat és segítsék továbbra is előfizetésükkel a hazai szaklapkiadást!
Dr. Salné Lengyel Mária
gyógypedagógus-mesterlogopédus alapító-főszerkesztő
Tartalomjegyzék (2021/4–6. szám)
4 / Iránytű
5 / Lakatos Katalin és a BHRG Alapítvány / Madács Anita
32 / A karate sport iskolai oktatásba illesztése és „titkos összetevői” / Mácsár Gábor, Csákvári László
39 / Dadodó és disziszi története, avagy érzékenyítő mesekönyvek a dadogás és diszlexia jelenségkörében / Erdős Dorottya, Molnár Anett
54 / Három eredményes modell az óvodai idegennyelv tanulásra / K. Farkas Claudia
59 / A tehetséges tanulók perfekcionizmusból fakadó teljesítményproblémái / Olajos Tímea, Gál Zsóka
67 / A mesék bevonási lehetőségei az Alapozó Terápiába / Illés Hilda
78 / Lippozoo-kártyák felhasználása a fejlesztőpedagógiában – Néptánc-módszertani eszköz alkalmazása a mozgásfejlesztésben / Karánsebessy Balázs, Karánsebessy Orsolya
87 / Koronavírus-világjárvány gyermekotthonokban élő serdülők alkotásain / Platthy István
90 / „A mese hozott össze bennünket” – bemutatkozik a Hamuban sült pogácsa magazin /
98 / Elhunyt Dr. Nagy József, az SZT E BTK Neveléstudományi Intézet Professzor Emeritusa /
99 / Egy iskola kilenc éve – Gennaro Verolino óvoda, általános iskola készségfejlesztő iskola és kollégium bemutatása / Ammerné Nagymihály Emília
144 / REPRINT VÁLOGATÁS
145 / Az olvasás egy sajátos zavara, a diszlexia / Frank T. Vellutino
154 / Miért van egyes gyereknek gondjuk az olvasással? / Virginia A. Mann
160 / Korai kutatások az olvasás- és írászavar tárgykörében – Rangsburg Pál munkássága / Torda Ágnes
163 / Egy részképesség-kiesés terápiájáról / Vinczéné Bíró Etelka
169 / Az olvasás és az írás zavarainak típusai / Subosits István
176 / A diszlexia patológiájának néhány kérdéséről / dr. Palotás Gábor
179 / A beszédészlelés és beszédmegértés vizsgálatának szerepe a diszlexia-tünetegyüttes feltárásában GMP-teszt segítségével / Gerebenné Várbiró Katalin
Részletek a korábbi számról
Iránytű a 2021/1–3-as számhoz
Kedves Kollégák, Olvasóink!
E sorok írása előtt történt a bejelentés, hogy egyre több korlátozó intézkedést feloldanak és talán visszatérhetünk a régi „normális” életünkhöz. Most csak az oktatás területén nézzük meg mi minden történt – illetve nem történt ez alatt a bő év alatt?
Ha az alábbi gondolatokat átolvassák talán egyetértenek velem abban, hogy nagyon sok dolognak szükséges változnia ahhoz, hogy az elkövetkező években a ránk bízott gyermekek/tanulók kiheverjék ezt a traumát. A szorgalmi idő döntő részét az online oktatás töltötte ki. Ennek kapcsán a szociológusok egy új kifejezést kezdtek használni, a digitális szegénységet, amelyet az iskolába járó gyermekek körében kb. 20%-ra becsülnek. Sajnos ez a fajta szegénység nagy számban sújtja a hátrányos és halmozottan hátrányos gyermekeket.
A digitális szegénység okán ezek a tanulók megfosztódtak a tanulás lehetőségétől. A pandémia minden korcsoportba tartozó gyermek/tanuló életét megváltoztatta. A beszoktatás alatt lévő kis óvodások egész évben „beszoktatódtak”, egy – egy megbetegedett felnőtt vagy – sajnos – gyermek miatt újra és újra karanténba kerültek. Az alsó tagozatos kisiskolások – főleg az első osztályosok – nem élhették át azokat a személyes kapcsolatokat amelyekkel a társaikhoz, de főleg a tanító nénihez kötődhettek volna. A felső tagozatos „nagyok” önmagukra utalva, sokszor motiválatlanul végezték a feladatokat. Az érettségiző diákok minden olyan élménytől elestek, amelyek a középiskolai éveket mindannyiunk számára széppé varázsolták. A kiesett és nem megfelelően megtanult ismeretek hiányát is pótolni szükséges de még több és nagyobb feladat a mentális és érzelmi károk eltüntetése. Ez csak nagy odafigyeléssel, lassú, szisztematikus és tudatos munkával sikerülhet.
Nem folytatódhat az iskolai munka a túlzott leterheléssel, a dolgozatdömpingekkel a „mindenkinek ugyanazt adom és mindenkitől ugyanazt várom” szemlélettel. A járvány előtt is nagyon megnövekedett az ún. atipikus fejlődésű gyermekek száma, már akkor hiányzott a differenciálás és még a törvényekben előírtakat sem biztosították sok helyen.
E lapszámban a digitális oktatás hazai meghonosításának egyik úttörője számol be saját élményei alapján az elmúlt egy év oktatási tapasztalatairól. A fenti gondolatmenetben idézett differenciálási és törvényi hiányosságokat – egy kutatás hipotéziseit cáfoló eredményeket bemutató tanulmány és egy kollégáiknak segítséget kínáló pedagóguscsoport írása is bizonyítja. Több tanulmányban fogalmazódik meg az az állítást is, hogy egyre több olyan pedagógusra lenne szükség, akik értően tudnak alkalmazkodni a XXI. század gyermekeihez, empátiájuk, kreativitásuk és szakmai tudásuk eredményessé teheti nevelésüket/oktatásukat.
Az elmúlt évi történések kivédhetetlenek voltak. A pedagógusok, szülők igyekeztek legjobb tudásuk szerint megfelelni az elvárásoknak. A technikai fejlődés – mint majd olvashatják egyik tanulmányunkban – nagyon segíti és megkönnyíti a vizuális kultúra átadását de gátja lehet kicsi gyermekek oktatásának. Ezt az utóbbi állítást, mint óvodában SNI-s gyermekekkel foglalkozó gyógypedagógus/logopédus – saját tapasztalataim alapján tudom igazolni.
dr. Salné Lengyel Mária alapító-főszerkesztő
Tartalomjegyzék (2021/1–3. szám)
3 / Iránytű
4 / A Mesezene pionírjai / Jankó Judit, Ványi Ágnes
25 / A dadogás terápiájának integrált megközelítése / Kovács Éva, Szűcs Antal Mór
41 / Hadarás, avagy a nyelvi automatizmus és a hallási visszacsatolás érintettségén alapuló folyamatossági zavar / Szűcs Antal Mór
50 / Az angol nyelvű „Semantic and Naming” afáziaterápiáról magyarul / Pap Johanna
54 / A pszichopedagógia korszerű szemlélete az érzelmi- és viselkedészavarok felismerésében és kezelésében / Eigner Bernadett
65 / A beszédhang észlelése és differenciálása saját hangejtésben / Fazekasné Fenyvesi Margit, Kiss Renáta, Mokri Dóra
78 / Az Inklúziós index alakulása néhány köznevelési intézményben / Némethné Csarankó Krisztina, Ferencz Ottilia, N. Tóth Ágnes
83 / Az online oktatás lehetőségei a vizuális kultúra iskolai tanításában / Sánta Kristóf
93 / Digitális oktatás – a hőskortól a pandémiáig / Kőrösné Mikis Márta
102 / Festészet, kicsit másképp: Az élményfestés mint az alkotás katalizátora / Kaliczka Patrícia
109 / Empátia és kreativitás / Dávid Katalin, Fehér Ágota
117 / Tehetséges tanulási zavaros tanulók az iskolában / Olajos Tímea, Pataky Nóra
125 / A tanulás szerepe a bölcsődében / Gombos Norbert
132 / Egyén és közösség a Kollektív Alternatív Zeneműhelyben / Sánta Kristóf, Szűcs Antal Mór
145 / A zeneterápia alkalmazási lehetőségei a pedagógiában / Szabadi Magdolna
152 / Hogyan előzzük meg a bántalmazást? – Az OFOE részvétele egy nemzetközi projektben
161 / Helyzetkép a gyógypedagógiai munkáról egy egyházi fenntartású intézményben / Magyar Gabriella
168 / Tapasztalat a „Csillagbusz” kapcsán / Bende-Hegyi Eszter, Magyar Gabriella
Előfizetés
A Fejlesztő Pedagógia gyógypedagógiai szaklapra egy évre lehet előfizetni (az év folyamán utólag is). Hatszor/év jelenik meg vagy kétszer/év tematikus kétszer hármas összevont számként, nagy terjedelemben – előfizetési díj szállítási költségekkel együtt 2022-ben: 12 312 Ft + 5% áfa / év – bruttó: 12 928 Ft.
Előfizetni a címadatok (cég esetén adószám is) megadásával a fejlesztopedagogia@starkiss.hu e-mail címen lehet, a kiadó ez alapján átutalásos számlát küld e-mailen, ami kinyomtatva aláírás és bélyegző nélkül is hiteles.
(Fejlesztő Pedagógia)