2023. december 5. (Fejlesztő Pedagógia Online / MTI) – Az oktatási rendszerek előtt álló legnagyobb kihívás a digitalizáció, a magyar oktatási rendszerben ezért jelentős állami fejlesztések zajlanak ennek megerősítése érdekében – mondta a Kulturális és Innovációs Minisztérium parlamenti államtitkára december 4-én hétfőn Pilisvörösváron.
Vitályos Eszter, aki a térség fideszes országgyűlési képviselője is, a Pilisvörösvári Templom Téri Német Nemzetiségi Általános Iskola tanulóinak notebookátadásán – 162 eszközt vehettek át a diákok törvényes képviselői – felidézte: az elmúlt néhány évben 1000 milliárd forint összegben több mint 4500 iskolai és óvodai fejlesztés valósult meg. Ugyanakkor – folytatta -, nem lehet megállni, jövőre 393 milliárd forinttal többet költ a kormány oktatásra, és a célja, hogy a magyar diákok a legkorszerűbb eszközöket készségszinten tudják használni, „ugyanis a digitalizáció a versenyképesség egyik legfőbb hajtóereje”.
Emlékeztetett arra is, hogy az elmúlt években csaknem 4000 iskolai feladatellátási helyen építettek ki országosan wifi-hálózatot, 1925 helyen történt sávszélesség-bővítés, 7 milliárd forint értékben alakítottak ki okostantermeket, 180 iskolába érkeztek és érkeznek jelenleg is digitális vizuális eszközök, valamint 180 interaktív panelt helyeztek ki az oktatási intézményekben.
Az államtitkár rámutatott: az oktatási módszerek átalakulása és a technológiai fejlődés lehetővé teszi az interaktív tanulást, a rugalmasabb tananyagelérést, valamint a tanulók személyre szabott fejlődését.
Kitért arra, hogy a tapasztalat szerint az ország azon részein, ahol nagy a tanulói lemorzsolódási arány, azok a diákok, akik digitális eszközökkel is tanulnak, kevésbé morzsolódnak le az évek során.
Megjegyezte azt is, hogy a 2020-as világjárványkor egy-két hét alatt minden iskola, minden pedagógus át tudott állni, és „hála a szülőknek és a pedagógusoknak, nagyon hatékonyan dolgoztak ebben az időben is”.
Vitályos Eszter azt mondta: a cél, hogy minden tanuló, aki igényli, az ötödiktől a tizenkettedik évfolyamig megkapja az eszközt.
Országosan 579 ezer oktatási célú, személyes használatba adható infokommunikációs eszközt osztanak ki 2025. december végéig. Jelenleg a program második szakasza zajlik – fűzte hozzá -, a 7. és 10. évfolyamon tanulóknak jutnak most notebookok.
Rigó Katalin, az Érdi Tankerületi Központ igazgatója elmondta, hogy a Digitális oktatáshoz való egyenlő hozzáférés feltételeinek biztosítása a tanulók és a pedagógusok számára elnevezésű projekt gazdája a Klebelsberg Központ.
A program céljai között sorolta fel, hogy a köznevelési intézményeket és pedagógusaikat ellássa hordozható infokommunikációs eszközökkel, és a pedagógusokat felkészítse a digitális eszközök oktatásba beállítására, „vagyis a mindennapok gyakorlatának segítésére”.
A projekt négyéves időtartama alatt az intézményben a pedagógusoknak és felmenő rendszerben a tanulóknak biztosítják a notebookokat.
Pest vármegye mintegy húszezer digitális eszközt kapott, ebből az Érdi Tankerületi Központ 3216 darabot. A Pilisvörösvári járás területén található kilenc általános iskolába 441 notebook érkezett, ebből Pilisvörösvárra 332, a Pilisvörösvári Templom Téri Német Nemzetiségi Általános Iskolába 162 darab.
A tankerületi központ igazgatója hozzátette azt is, hogy a Tisztaszoftver program keretein belül a gépekhez ingyenes szoftver is tartozik, annak telepítését és menedzselését az intézmények rendszergazdái végzik.
A notebookosztás a 2023/24-es tanévben folytatódik. Jelenleg az ötödik, hatodik és kilencedik osztályos tanulók szülei regisztrálhatnak, az eszközöket még ebben a tanévben megkapják – emelte ki Rigó Katalin.