2022. október 19. (Fejlesztő Pedagógia Online) Ezen a héten kézbesíti a posta az előfizetőknek a Fejlesztő Pedagógia 33. évfolyamának 2022/1–3. összevont számát (A/4, 182 oldal). A lap első megjelenése 1990 szeptemberében volt, egy a mostani állapothoz nagyon hasonló helyzetben: elégedetlen szülők, tanárok, diákok, árnyéktantestületek, magántanárok…, hogy csak a kulcsszavakat soroljuk – áll a főszerkesztő aktuális hagyományos lapindító „Iránytű”-jében.
A most megjelent – többek között a Frostig-koncepcióval foglalkozó – összevont szám legelőnyösebben előfizetési áron vásárolható meg (bruttó 12.928 Ft plusz az aktuális postaköltség: 2200 Ft + áfa) visszamenőlegesen. Ebbe a díjba beletartozik az ezévi 2022/4–6. összevont szám is, amelynek megjelenése január végén várható.
IRÁNYTŰ
Tisztelt Kollégák!
Ez évi első összevont számunkat tartják a kezükben. Megszületése elég nehéz volt, mivel a folyamatos járványhelyzet, a miatta kialakult online oktatás, a pedagógushiány, a szomszédunkban dúló háború, az egzisztenciákat fenyegető energiaválság és infláció, éghajlatunk drasztikus megváltozása stb. nem nagyon kedvezett annak, hogy a kollégák tanulmányok megjelentetésével keressenek meg bennünket és a Szerkesztőség tagjainek sem született olyan írásuk, amelyeket szívesen közkinccsé tudnánk tenni.
Jelen lapszámunk jól mutatja, hogy mit is fed a Fejlesztő Pedagógia elnevezés. A lap megjelenése 1990 szeptemberében volt, egy mostani állapothoz hasonló helyzetben. Elégedetlen szülők, tanárok, diákok, árnyéktantestületek, magántanárok…, hogy csak a kulcsszavakat soroljam.
Egy nagyon változó világ alakul ma körülöttünk, szintén csak a teljesség igénye nélküli felsorolás szintjén: a szigorúan pedagógiai értelemben vett integráció csődje, a felnövekvő generációk (lásd Z generáció) kihívásai, a tanító szerepbe kényszerített szülők, az online oktatás eredménytelensége (miután sem eszköz, sem jól elterjedt biztos metódusa sincs) a tanárképzés kullogása az események után, a közoktatás „gazdátlansága”…
Összeállításunkban olyan elméleti és gyakorlati anyagokat kínálunk Önöknek, amelyekkel reményeink szerint tudjuk segíteni pedagógiai munkájukat. A lapszám nagy részét egy a Gondolat kiadónál 2021-ben megjelent szakkönyv alapján szerkesztett tanulmányok teszik ki. A FROSTIG-ELVEN ALAPULÓ NEVELÉSI TERÁPIA ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA a könyv alcíme.
A Frostig-féle felfogás ismerete nagyon fontos a mai pedagógusok számára. A tanítás/tanulás folyamatát figyelembe véve a Frostig-elv lényege, hogy a gyermek önmagához képest, egyéni adottságainak megfelelően tudjon teljesíteni és ne egy nem létező „átlaghoz” viszonyítva minősítsék. A mai oktatás legnagyobb kihívása és az alacsony teljesítmény oka, hogy képtelen kezelni az egyre jobban erősödő gyermeki sokféleséget (heterogenitást). Sokan reménykedtünk abban, hogy nem tér vissza a mindenkinek UGYAN AZT, és mindenkinek UGYAN ÚGY TANÍTOM gyakorlata. Tévedtünk.
Az atipikus gyermekek egyre többen lesznek, ők, akik fejlődésük bizonyos pontjain segítséget, egyéni bánásmódot igényelnek. A gyógypedagógia és a pszichológia világszerte különféle irányzatok kidolgozásával segíti ezeket a nem fogyatékos, de szintén sajátos nevelési igényű gyermekeket/tanulókat.
Összevont számunkban a Frostig összeállításon túl is sok olyan tanulmányt találnak a legújabb és az archív anyagokban, amelyek a gyermekek jobb megismerésében, a támogatásra szoruló tanulók egyéni szükségleteinek felismerésében nyújtanak segítséget Önöknek.
Külön kiemelnénk az Archív összeállítás első tanulmányát, amelyben a szerző – Rosta Katalin – egy, a mindennapokban jól használható gyakorlóanyagot állított össze a testséma biztos kialakításának fejlesztéséhez.
Dr. Salné Lengyel Mária
gyógypedagógus-mesterlogopédus
alapító-főszerkesztő
Kedvcsinálónak a Tartalomjegyzék:
Iránytű
Újdonság a zenei nevelésben / Fabényi Réka
A kognitív viselkedéses játékterápia elméleti és gyakorlati vonatkozásai / Pataky Nóra–Olajos Tímea
A 2020-as karantén hatása az iskolával kapcso latos attitűdre, valamint
a gyermeki viselkedésre, különös tekintettel az AD HD-ben érintett tanulókra / Lopatovszkiné Kasza Éva–Szabó Éva Zsuzsanna
Diákok, akik a karantén alatt is értéket teremtettek / Lajkó Anita
Hogyan tanítsunk videós tartalmakkal? / Da Vinci Kids szakértőinek írása
Levelek a Taigetoszról / Leiner Károly
A rejtélyes Z generáció / Bereczki Enikő
A FROSTIG-koncepció:
A FROSTIG-koncepció: harmincéven innen és túl…
A vizuális észlelési képesség megkerülhetetlen szerepe a sikeres tanulási folyamatban / Gerebenné Várbíró Katalin
Szenzoros információfeldolgozás és a viselkedés zavarai / Reményi Tamás
A vizuális észlelési képességfejlesztése a Frostig terápiás program alapján / Rosta Katalin
A kognitív folyamatok és differenciáldiagnosztika az óvoda–iskola átmenet időszakában. Előtérben a vizuális mentális reprezentáció / Svraka Bernadett
Nyelvi -és matematikai készségek megalapozása az óvoda–iskola átmeneti időszakában az „észforgató ” program segítségével / Schuchné Rumpli Henriette
Szükségletorientált fejlesztés a Frostig-koncepció alapján – esetfeldolgozások tapasztalatai / Alkonyi Mária–Almádi Éva–Békási Ildikó–Vajdáné Kutas Csilla–Gerebenné Várbíró Katalin
Recenzió [Szenzoros információ-feldolgozás, mozgás, nyelvi képesség; A Frostig-elven alapuló nevelési terápia elmélete és gyakorlata – Gerebenné Várbíró Katalin, Reményi Tamás és Rosta Katalin (szerk., 2021)] / dr. Pongrácz Kornélia
Összevont számunkban sok olyan tanulmányt találnak az archív anyagokban is, amelyek a gyermekek jobb megismerésében, a támogatásra szoruló tanulók egyéni szükségleteinek felismerésében nyújtanak segítséget Önöknek.
Kiemelten ajánljuk az összeállítás első tanulmányát, amelyben a szerző – Rosta Katalin – egy, a mindennapokban jól használható gyakorlóanyagot állított össze a testséma biztos kialakításának fejlesztéséhez.
Az ARCHIV anyagokból:
A testséma fejlesztés gyökerei és gyakorlat tára / Rosta Katalin
Fonológiai tudatosságot alapozó Szókincsfejlesztő feladatsor – Játéksor az m fonémára 5–6 éveseknek óvodai foglalkozásra / Juhász Valéria–Kálló Veronika
Gondolatok a tanuláshoz nélkülözhetetlenül szükséges képességekről / Szautner Jánosné Szigeti Gizella
Interjú Dr. Salné Lengyel Máriával (2011) – Egy gyógypedagógus arcképe / Danyi Lilla
Volt egyszer egy évfolyam… / Rapai Nándor
(Fejlesztő Pedagógia Online)
Drága Mara!
Szeretnék 1 példányt megrendelni.
Köszönöm.
Magyar Gabi
Kedves Gabriella! Kérjük küldje el a megrendelését és a postai elérhetőségeit a fejlesztopedagogia@Fejlesztő Pedagógia.hu e-mail címre! Küldünk számlát. Köszönjük!
[…] a Fejlesztő Pedagógia utolsó számáról ide kattintva […]