(Budaörs, 2022. november 25. – Fejlesztő Pedagógia Online / a Budaörsi Infó engedélyével) 2022. november 24-én oktatási kerekasztal beszélgetést tartottak Budaörsön a Városháza dísztermében. A Budaörsi Infó megtudta, hogy összesen kilenc hasonló találkozót terveznek.
Budaörsi iskolák vezetői, dolgozói és diákjai is képviseltették magukat. Jelen voltak szülők és a média munkatársai is.
A moderátor szerepét Máthé Barbara látta el.
A jelenlévőket elsőként Tollner József tanár, majd Szilágyi Kitty óvodapedagógus köszöntötte. Megköszönték a jelenlévőknek, hogy eljöttek, és hogy részt vesznek az alkotó munkában.
A találkozások célja, hogy konstruktív javaslatok segítségével előremutató megoldásoknak tudjanak hangot adni úgy, hogy minden érintettnek lehetőséget biztosítanak a felszólalásra.
A szervezők korábbi sajtótájékoztatójukon elmondták, hogy meggyőződésük, hogy időszerű, és nagyon indokolt lenne, ha az iskolák, óvodák minden szereplőjének képviselői összeülnének, hogy kezdődhessen végre párbeszéd arról, hogy ki mit vár a XXI. százai magyar oktatástól, neveléstől.
Tollner József a Budaörsi Infónak elmondta, hogy összesen 9 alkalmat terveznek, de ez attól is függ, hogy hogyan döntenek a programon résztvevők.
Képviseltette magát a helyszínen a Herman Ottó Általános Iskola, a Kamaraerdei Óvoda, az Illyés Gyula Gimnázium, az 1. Számú Általános Iskola, a Budaörsi Tanoda, a Bleyer Jakab Általános Iskola, a Csillagfürt Óvoda, a Holdfény utcai Óvoda, a Mákszem Óvoda, a Vackor Óvoda, a Kincskereső Óvoda, a Rózsa utcai Óvoda, a Kesjár Csaba Általános Iskola, a Szakszolgálat, A Pagony Óvoda és jelen volt a Szent Benedek Iskola igazgatója is.
A jelenlévőket öt csapatra osztották és elkezdték csapatonként a diskurzust arról, hogy hogyan lehetne javítani az oktatás helyzetén.
A csapatoknak a következő témakörökre kellett megoldásokat javasolni:
Érdemi és nyilvános párbeszédet az oktatás megnyilvánulásáról. – Mi legyen a diskurzus eredménye?
Mi kell ahhoz, hogy érdemi és nyilvános legyen? – A folyamat leírása.
Hogyan működjenek együtt a folyamatban résztvevők egymással? – Csapatmunka.
Miután a csapatok átbeszélték a témaköröket rengeteg javaslat született. Ezekből szemezgettünk néhányat:
– Szeretnék, ha konstruktív vita alakulna ki.
– Szeretnék, ha születne megállapodást a diskurzusok végén.
– Fontos, hogy az oktatás ügyéhez csak szakmai úton lehet hozzányúlni.
A második csapat kifejtette, hogy:
– Országos megoldásra lenne szükség.
– Ezzel a közösséggel a példamutatásra kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni.
– Szeretnék megfogalmazni a problémákat.
– Szeretnék, hogy helybeliek döntsenek helyi ügyekben.
A harmadik csapat hozzátette, hogy:
– Szerintük négy hetente kellene megszervezni ezeket a találkozókat.
– Fontos, hogy mindenki jelen legyen: szülő, diák, tanár, stb.
– Szeretnék, ha egy adott témánál lenne szakértő is.
– Fontos, hogy kitartóak legyenek.
– Attól, hogy jön a karácsony, a munka nem áll meg.
A negyedik csapat kifejtette, hogy:
– Az intézmények között jól működik már most is a kommunikáció.
– Havonta szeretnék, ha megismételnék ezt a találkozót.
– Fontos a diákok bevonása is.
– A szociális média megkerülhetetlen.
– Szüksége lenne egy oktatási infóra, amiről például a közmédia is tudósíthatna.
Az ötödik csapat elmondta, hogy fontos, hogy:
– Legyen elkötelezett a csapat.
– Az emberek legyenek érzékenyek a problémákra.
– Fontos a hitelesség.
– Fontos a csapatjátékos attitűd.
– A vélemények megismerésére nagy hangsúlyt kell fektetni.
– Munkacsoportokat kell létrehozni.
A hatodik csapat véleménye zárta ez első oktatási kerekasztal beszélgetést:
– Ők azt gondolták fontosnak, hogy bármikor lehessen csatlakozni ehhez a kezdeményezéshez.
– A tagok legyenek elkötelezettek az oktatás és a változás iránt.
– Fontos a kellő tisztelet.
– Kérdések eldöntésekor lehessen nyílt és titkos szavazást is választani.
Hogy mikor a következő oktatási kerekasztal még pontosan nem lehet tudni, de a szervezők elmondása szerint hamarosan kiderül, mint ahogy az is, hogy mi lesz a következő téma.
(Fejlesztő Pedagógia Online / via Budaörsi Infó)