(2024. február 1. – Fejlesztő Pedagógia Online) – Félrevezető kommunikáció helyett valódi lépéseket követel az Erasmus-Horizont-ügyben több civil szervezet – közölte az Oktatói Hálózat hétfőn az MTI-vel.
A közleményben felidézték, hogy 2022 decemberében az Európai Unió Tanácsa felfüggesztette az alapítványi felügyelet alá tartozó magyar egyetemek részvételét az Erasmus és Horizont programban, „mert úgy látta, nincs biztosítva ezen intézmények átlátható működése és elszámoltathatósága”.
Mint írták, az EU döntésére válaszul a magyar kormány elérte, hogy az alapítványi egyetemek kuratóriumaiból távozzanak a prominens politikusok, ám a tagok kiválasztási folyamata „továbbra is átláthatatlan maradt, és az egyetemek beleszólási jogát ugyanúgy nem biztosították”. Hozzátették: Navracsics Tibor, az EU-kapcsolatokért felelős miniszter „elhúzódó és eredménytelen tárgyalásokat” folytatott az Európai Bizottsággal, miközben a magyar diákok és kutatók kizárását „politikai megtorlásként” értékelte a „kormánypropaganda.”
A közleményben kitértek arra is, hogy a magyar kormány Pannónia Ösztöndíjprogram néven saját mobilitási programot indít, valamint a Horizont Európa helyett egy HU-rizont nevű nemzetközi kutatási együttműködési programot hirdet meg. Álláspontjuk szerint azonban az uniós programokat nem lehet „szűkös hazai forrásokból, vezényszóra, egyik napról a másikra összetákolt kulisszákkal helyettesíteni”.
Az aláíró szervezetek a „felelőtlen gazdálkodás mintapéldájának” nevezték, hogy kormány a magyar költségvetésből próbálja kipótolni „a saját hibája miatt kieső” európai programokat.
Hangsúlyozták, az Akadémiai Dolgozók Fóruma, a Civil Közoktatási Platform, a Hallgatói Szakszervezet, az Oktatói Hálózat, valamint az Oktatói Hálózat – Szeged arra szólítja fel a kormányt: tegyen meg minden szükséges lépést annak érdekében, hogy a magyar hallgatók, oktatók és kutatók ismét az európai egyetemi közösség „teljes jogú tagjai lehessenek”.